Men det var något som gnagde i mig ändå; jag hade ju hört att spelet var oerhört vackert i sin enkla grafiska stil, med massor av fina element, och att det fanns ett slut. Eftersom jag inte hittade slutet i min första spelomgång så beslöt jag mig för att testa igen; och oj: Vilket fantastiskt vackert spel det visade sig vara.
Spelet går helt enkelt ut på att utforska ön du har kommit till. Du kan inte hoppa, du kan inte klicka på något; du kan bara gå. Den grafiska stilen och utforskandet påminner lite om Minecraft, men ser mer ut som något spel till Atari 2600, fast i 3D. Spelet är kort också, det tar ungefär 30-60 minuter att ta sig igenom spelet, beroende på hur mycket tid du tar dig till att utforska din omgivning.
Du kommer att stöta på flera olika sorters liv; både växter och djur (dock inga levande människor) varav vissa är väldigt udda. Du kommer att få uppleva väderomväxlingar, såsom vind och regn, och det finns också dag och natt. Du kommer att få uppleva de fyra olika årstiderna (om du lyckas lista ut hur man byter mellan dem). Du kommer att stöta på gravar, statyer och små stugor. Du kommer att få se stjärnfall och allt möjligt fint som naturen har att erbjuda. Allting ackompanjerat med ljud.
För Proteus är en audio-visuell historia. Utöver den lugna ambient-musiken som är i bakgrunden så har varje djur, trädstam, snöfall, vindbris - ja, allt - sina egna lilla blippiga ljud för sig. Tillsammans på din resa så gör alla ljud ett fantastiskt jobb att förtrolla dig i denna vackra värld.
Ja. Proteus är en mycket speciell och vacker skapelse som kanske inte är för alla, och nu tänker jag på alla som helst av allt vill spela Call of Duty eller dylikt action-lir på sin fritid. Men för er som har en känsla för estetik så kan jag rekommendera detta varmt.
Och eftersom detta är ett så sjukt unikt spel så kan jag tyvärr inte recensera det ordentligt. Så ni får helt enkelt bara en varm rekommendation.
Trailer:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar